Je eigen bedrijf starten is een droom voor velen. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de stap daadwerkelijk te maken. In dit artikel leg ik in zes stappen uit hoe jij een eigen bedrijf kunt beginnen.
Een eigen bedrijf beginnen in 6 stappen
Een eigen bedrijf starten doe je in de volgende zes stappen.
Stap 1. Positioneer je onderneming
Om je onderneming effectief te positioneren besluit je voor jezelf wat je verdienmodel is en op welke doelgroep je je gaat richten. Belangrijk is om een verdienmodel te kiezen dat bij jou past en waar kansen liggen.
Denk na over wat voor problemen om jou heen nog niet of onvoldoende worden opgelost. Ook kom je op een verdienmodel door te kijken naar wat jou als persoon bezig houdt. Door eerlijk antwoord te geven op de volgende vragen kom je hier achter.
- Waar ligt jouw expertise?
- Waar weet je veel van af?
- Wat is je passie?
- Op wat voor manier wil jij bijdragen aan een betere wereld?
Daarnaast specificeer je jouw doelgroep. Benoem onder ander de regio, leeftijd en het geslacht van jouw doelgroep. Vergeet ook niet om de persoonlijkheden en interesses van personen in jouw doelgroep te beschrijven.
Stap 2. Definieer je Product
De tweede stap die nodig is om een eigen bedrijf te starten is het bepalen wat voor product of dienst je gaat aanbieden.
Doe onderzoek naar je doelgroep en ga na wat zij precies zoeken in jouw product of dienst. Maak hierbij gebruik van je eigen netwerk en gerelateerde forums. Ook kun je bekijken wat personen in jouw doelgroep zoeken op het internet en wat de concurrentie momenteel aanbiedt.
Verder bepaal je wat de beste kanalen zijn om aan jouw product of dienst te komen. Bij het vinden van een product zoek je naar betrouwbare leveranciers en groothandels. Verplaats je ook in de schoenen van de leverancier en probeer een zo aantrekkelijk mogelijke klant te zijn.
Lever je een dienst? Voer de dienst eerst zelf uit voordat je iemand inhuurt.
Als dit allemaal geregeld is dan is het tijd om je product effectief te presenteren aan je doelgroep.
Zorg voor professionele foto’s en schrijf een sterke beschrijving. Ook is het aan te raden om te investeren in een productvideo voor een nog hogere conversieratio.
Als laatst wek je vertrouwen bij de klant. Dit kun je doen met behulp van onde andere de volgende manieren:
- Een duidelijk track record
- Eventuele awards
- Positieve beoordelingen
- Een niet goed geld terug garantie
Stap 3. Bepaal je Prijs
Bij het starten van een eigen bedrijf hoort ook het bepalen van je prijzen. Een voor de hand liggende manier om je prijs te bepalen is om te kijken naar wat voor prijzen je concurrenten hanteren voor jouw product of dienst.
Daarnaast is het zaak om na te denken over de volgende vragen:
- Maak je gebruik van kortingen?
- Bied je een product aan met gratis extra’s?
- Bied je een gebundeld product aan?
Let op: consumenten vinden gratis (extra) producten vaak aantrekkelijker dan kortingen!
Er is een aantal manieren om je marge te verhogen:
- Introduceer een eigen merk en vraag een hogere prijs.
- Verlaag de inkoopkosten; koop in bulk.
- Minimaliseer de overige kosten.
Verder zul je rekening moeten houden met een aantal belastingen.
Onthoud dat omzet geen winst is. Reserveer altijd genoeg geld voor belastingen. Dit zijn de voornaamste belastingen waar je in aanraking mee kunt komen als ondernemer:
- BTW
- Vennootschapsbelasting
- Loonbelasting
- Inkomstenbelasting
Als laatst zul je administratief het een en ander moeten regelen. Open een zakelijke rekening om overzicht te creëren over je uitgaven en inkomsten. Ook is het aan te raden om een boekhoudpakket aan te schaffen.
Stap 4. Beslis over je Plaats
Beslis waar je jouw producten of diensten gaat aanbieden. Weet dat er een heleboel verschillende soorten online platformen zijn waar je direct producten en diensten kan aanbieden aan een groot publiek.
Voorbeelden van online platformen zijn:
- Amazon
- com
- Fiverr
- YouTube
Verder denk je na over hoe betalingen gemaakt kunnen worden; probeer zoveel mogelijk verschillende betalingsmogelijkheden aan te bieden.
Vervolgens regel je de logistiek van je bedrijf. Overweeg om de logistiek uit te besteden aan een andere partij. Ook zijn er verkoopplatformen die aanbieden de logistiek op zich te nemen. Voorbeelden hiervan zijn “Logistiek via Bol” en “Amazon FBA”.
Stap 5. People & Planning
Als online ondernemer is het belangrijk om je tijd efficiënt te gebruiken wanneer jij je eigen bedrijf start.
Hier zijn een aantal time management tips:
- Plan je weken in plaats van dagen; dit geeft meer controle over je tijd
- Vermijd multitasken
- Wees realistisch; bouw een buffer in voor het geval dat iets langer duurt dan verwacht.
- Plan tijd in voor jezelf.
Verder kies je de locatie waar jij het beste kunt werken. Enkele voorbeelden van werklocaties zijn:
- Kantoor thuis
- Co-working space
- Virtueel kantoor
- Eigen kantoor huren
Daarnaast, weet dat het soms de beste optie is om een taak uit te besteden. Overweeg daarom om iemand in te huren die eenvoudigere taken uit handen kan nemen zodat jij je kan richten op belangrijkere zaken.
Wanneer je op zoek bent naar een werknemer is het allereerst belangrijk om beoordelingen te lezen, vooral de negatieve beoordelingen zijn waardevol. Daarna stuur je een bericht naar potentiële werknemers om te kijken hoe snel en hoe klantgericht ze reageren.
Vervolgens is het verstandig om de potentiële werknemer in te huren voor een testopdracht en te bekijken of de kwaliteit van het werk aan jouw standaarden voldoet.
Tenslotte, is het ook nodig om te beschikken over de juiste tools. Twee tools die elke online ondernemer nodig heeft zijn “Google analytics” en “Google Search Console”. Deze geven jou de mogelijkheid om data te analyseren wat betreft jouw potentiële klanten.
Stap 6. Begin met Promotie
Het is tijd voor de laatste stap die nodig is om een eigen bedrijf te starten. Namelijk, het promoten van je product of dienst.
De eerste manier waarmee je dit kunt doen is zoekmachinemarketing. Zoekmachine marketing bestaat uit twee delen: Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO).
Ook kun je jouw product of dienst promoten via social media marketing. Focus dan vooral op de grote platformen zoals YouTube, Facebook en Instagram, afhankelijk van de doelgroep waar jij je op richt.
Daarnaast dien je zeker ook gebruik te maken van e-mailmarketing. Belangrijk bij e-mailmarketing is dat je de content persoonlijk en duidelijk maakt. Zorg er daarnaast voor dat de e-mails daadwerkelijk aanzetten tot actie.