Veel mensen hebben er wel eens over nagedacht om een eigen onderneming te starten. Echter is het niet voor iedereen weggelegd. Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je een eigen onderneming start en of online ondernemen wat voor jou is.
De 8 belangrijkste eigenschappen van een succesvolle ondernemer
Wanneer je eraan denkt om een eigen onderneming te starten, is het belangrijk om na te gaan of het wel wat voor je is. Als je een aantal van de volgende acht eigenschappen bezit, is de kans groot dat je succes kunt behalen als ondernemer!
1. Visie
Je hebt een duidelijke visie over hoe je zou willen dat je leven eruit ziet in de toekomst. Een goede visie maakt je immers enthousiast en geeft je motivatie.
2. Discipline
Een eigen onderneming starten heeft als voordeel dat je geen baas en strakke deadlines hebt. Als online ondernemer moet jij jezelf er wel toe kunnen zetten om het werk daadwerkelijk te verrichten. Wanneer je over discipline beschikt, werk je soms aan je eigen onderneming ondanks dat je hier even geen zin in hebt.
3. Focus
In de huidige tijd zijn er oneindig veel afleidingen. Toch is het zaak om achter je laptop te gaan zitten en taken uit te voeren die je eigen onderneming verder helpen. Om dit te bewerkstelligen heb je een scherpe focus nodig. Wanneer je over een goede focus beschikt werk je niet alleen efficiënter, je werk zal ook van een hogere kwaliteit zijn.
4. Vindingrijkheid
Als online ondernemer kom je tegenover allerlei nieuwe problemen te staan. Meestal hebben deze problemen geen duidelijke antwoorden. Daarom zul je als online ondernemer over een gezonde dosis vindingrijkheid moeten beschikken om toch oplossingen te vinden voor deze problemen.
5. Doorzettingsvermogen
Als online ondernemer krijg je gegarandeerd te maken met tegenslagen. Succesvol een eigen onderneming starten betekent niet bij de pakken neer zitten en blijven doorgaan tot het lukt.
6. Flexibiliteit
Een flexibel persoon kan goed omgaan met onzekerheden en onverwachte wendingen. Als online ondernemer kan flexibiliteit het verschil maken door op het juiste moment koers te veranderen en dingen anders te doen. Een goede online ondernemer houdt bovendien rekening met meerdere scenario’s en heeft altijd een plan B.
7. Delegeren
Een online ondernemer is niet bang om taken uit handen te geven. Het overdragen van bepaalde taken aan werknemers bespaart in veel gevallen tijd en leidt vaak tot een beter eindresultaat. Effectieve ondernemers focussen zich op wat er toe doet en waar ze goed in zijn; de overige taken besteden ze uit.
8. Blijven investeren in jezelf
De succesvolste ondernemers ter wereld hebben een ding gemeen. Namelijk, ze weten dat er altijd ruimte voor verbetering is. Ze zijn daarom ook niet bang om geld te investeren in hun eigen ontwikkeling. Succesvolle ondernemers zijn leergierig en weten het best uit zichzelf te halen, dag in dag uit.
Een eigen onderneming starten in 6 stappen
Je eigen onderneming starten doe je in de volgende zes stappen.
Stap 1: Positioneer je onderneming
Eerst bepaal je met welk verdienmodel jij geld gaat verdienen. Dit moet een verdienmodel zijn dat bij je past en waar mogelijkheden liggen. Ga na waar je goed in bent en welk verdienmodel je interessant lijkt.
Ook specificeer je de doelgroep waar je je op gaat richten. Denk na over wat jouw doelgroep bezighoudt en wat voor eigenschappen ze zoal hebben. Wees hier heel specifiek in!
Stap 2: Definieer je Product
Je definieert je product door te bepalen hoe jouw product of dienst eruit gaat zien. Verplaats je in je doelgroep: wat zoeken ze precies in jouw product of dienst?
Ook besluit je waar jij je product of dienst vandaan haalt en hoe je deze gaat presenteren aan je doelgroep om zoveel mogelijk vertrouwen te wekken.
Stap 3: Bepaal je Prijs
Vervolgens is het zaak om je prijsstelling te bepalen. Maak je gebruik van kortingen of kies je voor gebundelde producten en gratis extra’s?
Je berekent je marge en gaat na met welke belastingen je rekening moet gaan houden. Voorbeelden van belastingen waar ondernemers mee te maken kunnen krijgen zijn BTW, inkomstenbelasting en loonbelasting. Daarnaast maak je een plan wat betreft je administratie en hoe je deze in orde gaat houden.
Stap 4: Beslis over je Plaats
Ook is het van belang om te bepalen waar je jouw producten of diensten gaat aanbieden. Je kunt dit op eigen houtje doen middels je eigen website, maar er zijn ook een heleboel platformen van derden waarop je producten en diensten kunt aanbieden.
Een aantal voorbeelden van deze platformen zijn:
- Amazon
- com
- eBay
- Fiverr
- UpWork
In het geval dat je producten aanbiedt, is het belangrijk om te bepalen hoe je de logistiek regelt. Het is aan te raden om met een betrouwbare logistieke partner samen te werken. Dit bespaart veel tijd en onnodige moeite rondom de klantenservice.
Stap 5: People & Planning
Verder zul je je tijdsbesteding moeten optimaliseren. Hier zijn een aantal handige time management tips:
- Maak een dagschema en probeer je hier zoveel mogelijk aan te houden.
- Groepeer gelijke activiteiten.
- Wees realistisch; bouw een buffer in voor als iets eventueel langer duurt.
- Wees niet bang om nee te zeggen; hecht meer waarde aan je tijd en geef deze niet zomaar weg.
Ook kan het inhuren van werknemers of freelancers uitkomst bieden als je te weinig tijd of energie hebt voor bepaalde opdrachten. Denk na over hoeveel mensen je nodig hebt en wat voor taken je uitbesteedt.
Stap 6: Begin met Promotie
De laatste – maar belangrijkste – stap om een eigen onderneming te starten is het promoten van je product of dienst.
Zoekmachinemarketing is een effectieve manier om producten of diensten te promoten. Zoekmachine Marketing bestaat uit twee onderdelen. Namelijk, SEO voor organisch, oftewel gratis, verkeer en SEA voor betaald verkeer.
Verder is het ook mogelijk om producten en diensten te promoten op sociale media, zoals Youtube, Facebook en Instagram. Ook dien je gebruik te maken van e-mail marketing en affiliate marketing.