webshop beginnen

Een webshop beginnen vanuit niets kan erg ingewikkeld lijken. Er komt namelijk best veel bij kijken. Toch, wanneer je een overzicht maakt van alle stappen die je moet nemen om een webshop te starten, valt het eigenlijk best nog wel mee.

Na het lezen van dit artikel weet je precies wat een eigen webshop beginnen betekent aan de hand van de volgende zeven stappen.

Een webshop beginnen in 7 stappen

Stap 1: Kies wat voor soort webshop je begint

Een webshop beginnen start bij het bepalen van je product niche.

Dit doe je door na te denken over de volgende drie dingen:

  • Je passie: Wat wil je bijdragen aan de wereld?
  • Je expertise: Waar ben jij goed in? Waar weet je veel van af?
  • Gat in de markt: Welke problemen worden nog niet (goed genoeg) opgelost?

Je hoeft niet persé een hele ingewikkelde of bijzondere soort webshop te beginnen. Er zijn immers al heel wat succesvolle webshops te vinden die zich specialiseren in bijvoorbeeld kamerplanten of potloden.

shopify webshop beginnen

Daarna bepaal je de doelgroep waar jij je op richt.

Het is cruciaal om jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te omschrijven zodat je nog gerichter te werk kunt gaan. Duidelijkheid is kracht!

Stap 2: Dropshipping of zelf inkopen?

Een belangrijke keuze die je maakt wanneer je een webshop gaat beginnen is die tussen dropshipping of zelf inkopen.

Dropshipping is bestellingen direct te laten versturen door je leverancier naar de klant. Je rekent alleen producten af wanneer die naar de klant zijn verstuurd. 

Voordelen van dropshipping zijn:

  • Je loopt geen risico van onverkochte voorraad.
  • Je bespaart geld omdat je geen opslag nodig hebt.
  • Je bespaart moeite omdat je de logistiek niet zelf hoeft te regelen.

Nadelen van dropshipping zijn:

  • Lagere marges.
  • Lange verzendtijden.
  • Het verwerken van retouren valt hier niet altijd onder.

Enkele manieren om te dropshippen:

  • Eigen webshop met domeinnaam
  • Shopify winkel
  • Dropshippen via Amazon

Als je kiest voor zelf inkopen, neem je het heft in eigen handen. Je koopt je voorraad direct in bij een leverancier en slaat ze op in een opslagruimte. Wanneer er een bestelling geplaatst wordt ben je zelf verantwoordelijk voor de verzending.

Platformen waarmee je zelf producten verkoopt:

  • Eigen webshop met domeinnaam
  • com
  • Amazon

Stap 3: Vind interessante producten

Als je een webshop gaat beginnen, ben je dikwijls de meeste tijd kwijt aan productonderzoek.

Goed productonderzoek zit als volgt in elkaar:

Eerst doe je onderzoek naar de vraag van een product. Dit doe je door:

  • Te kijken naar het zoekgedrag van consumenten.
  • Rond te vragen binnen je netwerk.
  • Gerelateerde forums te bestuderen.
  • E-commerce platforms zoals Bol.com en Amazon te raadplegen.

webshop beginnen dashboard

Daarna analyseer je de concurrentie. Een goede concurrentie analyse bestaat uit twee vragen:

Namelijk, “Hoeveel concurrentie is er?” en “Hoe is de concurrentie te verslaan?”.

Je kunt de concurrentie op de volgende gebieden verslaan:

  • De presentatie van het product.
  • De prijs.
  • De aanbieding: denk aan gebundelde producten, gratis extra’s en kortingen.

Tot slot vind je jouw leverancier. Benader zelf leveranciers en zorg ervoor dat je interessant bent om aan te leverenDit doe je onder andere door te zorgen voor een aantrekkelijke website met aansprekende producten.

Stap 4: Presenteer je producten op een aantrekkelijke manier

De presentatie van je product is uiterst belangrijk voor het succes van je webshop. Wees daarom bereid om hierin te investeren. 

Goede productfoto’s zijn het belangrijkste van allemaal. Denk aan het volgende bij het maken van je foto’s:

  • Investeer in professionele foto’s.
  • Maak gebruik van een gepaste achtergrond.
  • Laat alles zien wat de klant krijgt.
  • Maak ook een actiefoto met het product.

Daarna maak je de beschrijving van het product. Richt je niet (alleen) op de kenmerken (features) maar vooral op de voordelen (benefits).

Zorg bij het maken van de beschrijving dat je focust op behoeften (needs) van de doelgroep en de problemen die het product oplost. Benadruk hierbij de twee grootste problemen. Verder, wees duidelijk en benoem alle specificaties.

Als laatste kun je overwegen om een productvideo te maken. Productvideo’s wekken veel vertrouwen. De professionaliteit van een goede productvideo  voegt veel toe aan je merk. Al met al leiden productvideo’s tot een hogere conversieratio wat het de investering waard kan maken.

Stap 5: Regel de logistiek

Wat betreft de logistiek kun je ervoor kiezen om deze uit te besteden of zelf uit te voeren.

Het zelf uitvoeren van de logistiek is een goede optie voor beginners die net hun website zijn begonnen. Echter, naarmate de webshop groter wordt, wordt het steeds lastiger om de logistiek zelf uit te voeren.

Daarom kiezen veel webshop-eigenaren voor het uitbesteden van de logistiek aan een fulfillment center.

webshop beginnen logistiek

Fulfillment centers kennen vele voordelen:

  • Het bespaart veel tijd en moeite
  • Sommige fulfillment opties nemen ook de klantenservice uit handen.
  • Zij kunnen dikwijls interessante verzendtarieven afdwingen door schaalvoordelen.
  • De cut-off tijd is vaak veel interessanter (bijvoorbeeld 23.00 uur i.p.v. 17.00 uur).

Wel is het zo dat je inboet op je marge aangezien je extra kosten hebt.

Stap 6: Zorg ervoor dat mensen naar je winkel komen

Je trekt meer klanten naar je webshop door te zorgen dat je makkelijk gevonden wordt in zoekmachines.

Dit doe je in eerste instantie door middel van Search Engine Optimization (SEO). Hier zijn een aantal tips wat betreft SEO:

  • Doe onderzoek naar de focus zoekwoorden.
  • Gebruik ondersteunende zoekwoorden.
  • Schrijf voldoende content.
  • Zorg voor een logische website structuur.
  • Optimaliseer de snelheid van je website.

Ook kun je betaald verkeer naar je website leiden door gebruik te maken van advertenties (onder andere Google Ads en Facebook Ads). Het voordeel van betaald verkeer is dat het gericht verkeer is en dus snel resultaat brengt.

Tips voor het adverteren op het internet zijn:

  • Wees specifiek over je doelgroep: benoem zowel demografische eigenschappen (leeftijd en geslacht) als interesses.
  • Bepaal de belangrijkste zoektermen waarop je wilt adverteren
  • Bepaal de beste landingsplek in je website met de hoogste conversieratio

Stap 7: Zorg ervoor dat klanten terugkomen

Als laatste is het belangrijk om te zorgen dat klanten terugkomen en dat je webshop relevant blijft.

Zorg dat je niet stilstaat als bedrijf en uniek blijft. Dit doe je door de markt nauwlettend in de gaten te houden; vraag je af wat de nieuwe trends en behoeftes zijn.

Verder is er voor een webshop beginnen ook nog een aantal praktische tips om klanten te binden:

  • Focus op een uitstekende customer journey, vanaf bestelling tot pakketje.
  • Zorg voor een goede klantenservice met snelle communicatie.
  • Doe aan e-mailmarketing door een nieuwsbrief te starten en maak deze persoonlijk en actueel.
  • Richt je op marge in plaats van omzet.
  • Vraag klanten om je te beoordelen zodat je betrouwbaarheid snel stijgt.

Ben jij er klaar voor om jouw webshop te beginnen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *